Ondertussen is dit geen Erasmusblog meer. Ik ben immers terug in België. Het blijkt echter dat ik het bloggen niet laten kan.

(Foto's onderaan!)


zaterdag 19 februari 2011

Uitbollen

Mijn laatste dagen in Polen. Moeilijk te geloven dat het al voorbij is. Zelfs die examens zijn achter de rug. Mijn 'rapport' ziet er goed uit, al zeg ik het zelf. Gisteren kwam ik helaas tot te jammerlijke vaststelling dat mijn coördinator hier in Polen geen flauw idee heeft hoe ik dit semester 'bureaucratisch' moet afronden. Een hele hoop papieren en stempels achtervolgen mij nog, en ik heb al weer enkele keren voor gesloten deuren gestaan tijdens mijn zoektocht naar de juiste kantoren.
Maar het deert me niet. Als ik iets weet is dat het allemaal in orde komt.
Dinsdagochtend stap ik op de bus. Met een beetje geluk wil de chauffeur mij en al mijn bagage meenemen. Veel mensen doen iets raar met hun wenkbrauwen als ik hen vertel dat ik zo'n 24u op de bus ga zitten. Het financiële motief begrijpt iedereen, maar het is meer dan dat. Net zoals ik met de trein in mijn Erasmusavontuur wou rollen, zo wil ik nu uitbollen. Ik zal door het busraampje afscheid kunnen nemen van Polen, ik zal niet naar Duitsland moeten kijken want het zal donker zijn, en 's ochtends zal ik in Brussel aankomen. Ik zal moe zijn, want amper hebben geslapen, ik zal blij zijn, want mijn ouders en mijn zus zullen op me wachten, ik zal verdrietig zijn, want ik heb Polen achter me gelaten.

De onderstaande foto wou ik al een tijdje maken. Op de drukke Grunwaldska staat op een van de huizen deze graffiti. Voor zover ik het begrepen heb wil het zoveel zeggen als 'we zijn skinheads, we zijn met veel'. Dat leek me wel eens een boodschap om over na te denken, hier in het historische getormenteerde Gdansk.
Toen ik de foto nam liep een jong meisje me voorbij. Ze moet een jaar of 14 geweest zijn, al probeerde ze door middel van donkere make up en gekleurde haren haar leeftijd te verbergen. Om een of andere reden heb ik altijd sympathie voor meisjes zoals zij, hoe brutaal ze ook zijn, misschien gaan ze later wel moraalfilosofie studeren. Ze keek me boos aan en dacht waarschijnlijk dat ik deze foto boven mijn bed wou gaan hangen. Ik zie er dan ook redelijk arisch uit. Mijn excuses daarvoor.


Nog eentje voor de reeks 'dingen in bomen'.


En als ik dan toch in reeksen ga beginnen fotograferen: 'best of advertising':




Tot snel in Gent!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten